Suchy zębodół – przyczyna wizyty u dentysty

Suchy zębodół-czym właściwie jest? I jakie są przyczyny jego powstawania?

Suchy zębodół to nic innego jak poekstrakcyjne zapalenie kości zębodołu.
Dolegliwość, jaką jest suchy zębodół związana jest z nieprawidłowościami w obrębie rany, która powstała po usunięciu zęba. Podczas prawidłowego gojenia się rany w miejscu ekstrakcji zęba tworzy się skrzep, który w wyniku naturalnych przemian fizjologicznych zamienia się w tkankę i zasklepia zębodół. Niekiedy nieprzestrzeganie zaleceń lekarza bądź indywidualne cechy pacjenta zakłócają proces gojenia. Pacjenci, którzy cierpią na choroby układu krzepnięcia bądź cukrzycę są zdecydowanie bardziej podatni na pojawienie się suchego zębodołu.

Co zrobić by uniknąć jego powstania?

By uniknąć zmian patologicznych nie należy:
intensywnie płukać jamy ustnej do 48h po ekstrackji,
pić gorących napojów po zabiegu, gdyż może to bezpośrednio rozpuścić skrzep i spowodować krwotok,
palić papierosów i pić alkoholu, gdyź spowalnia to proces gojenia,
intensywnie szczotkować zębów w okolicy rany.

Suchy zębodół to przypadłość, która zdarza się najczęściej po ekstrakcjach, które są skomplikowane. W szczególności, kiedy podczas zabiegu wykonywano dłutowanie. Zszycie ran zapobiega występowaniu suchego zębodołu, ale nie jest to regułą, ponieważ szwy zakłada się, tylko gdy rana poekstrakcyjna jest rozległa.

Objawy suchego zębodołu – czyli co powinno Cię zaniepokoić?

bardzo silny i promieniujący ból wzdłuż nerwu trójdzielnego,
ściany zębodołu, które są napuchnięte i bardzo wrażliwe na delikatny dotyk,
brak odczynu zapalnego ze strony błony śluzowej i węzłów chłonnych,
gorączka i ogólne złe samopoczucie.

Jak leczyć suchy zębodół?

leczenie suchego zębodołu to przede wszystkim leczenie objawowe – polega na jak najszybszym podaniu środków bólowych. Wskazane jest również zapisanie się do stomatologa w celu oczyszczenia zębodołu i podaniu lekarstwa przeciwzapalnego. Po wykonaniu tych czynności pacjent powinien poczuć ulgę, zdarzają się jednak przypadki, że czynności należy powtórzyć po 2-3 dniach. W każdym razie pacjent bezwzględnie powinien być pod stałą kontrolą lekarza – stomatolog powinien wyznaczyć termin kontroli. Warto też zaznaczyć, że zastosowane przez stomatologa działania uśmierzą ból pacjenta, ale nie przyspieszą procesu gojenia, który trwa zwykle około 3 tygodni.