Pękające kąciki ust to częsty powód wizyt w gabinecie stomatologicznym

Pękające kąciki ust to częsty powód wizyt w gabinecie stomatologicznym, mogą sugerować wiele zmian zachodzących w organizmie. Niepokojące powinny być szczególnie nawracające zajady, a także wszelkie zmiany, które nie znikają pomimo zastosowanego leczenia.

Zajady to pojawiające się w kącikach ust nadżerki, dla których charakterystyczne są pęknięcia skóry i czerwieni wargowej.  Na początku w miejscu pojawiania się przyszłej zmiany skóra jest lekko zaczerwieniona, a chory może uskarżać się na delikatne swędzenie i pieczenie. Z czasem pęknięcia stają się głębsze i bardziej bolesne. Są bardzo  uciążliwe podczas jedzenia i ziewania. Po kilku dniach z rany zaczyna sączyć się wydzielina a zmiany pokrywają się strupkami. Rozgryzanie, przygryzania i drapanie zajad może pozostawić blizny w miejscu ich występowania.

Pękające kąciki ust – przyczyny

Przyczyn pojawiania się zajadów jest bardzo dużo. Część z nich jest naprawdę banalna. Zajady mogą pojawiać się w wyniku niesprzyjających warunków atmosferycznych, które wysuszają nadmiernie skórę bądź nie właściwej higieny jamy ustnej.

Zajady towarzyszą również alergiom, w szczególności na nikiel, zakażeniem wirusa HIV, cukrzycy, zespołowi złego wchłaniania. Za pojawienie się tych zmian mogą również odpowiadać niedobory witaminy B, żelaza i cynku. Nie wolno lekceważyć zmian pojawiających się na ustach, ponieważ często są one pierwszym objawem nowotworów jamy ustnej.

Zajady są problemem stomatologicznym

Mogą być powodem bezzębia, próchnicy i krzywego zgryzu.  Decydujące są tu wszelkie odchylenia od normy, kiedy budowa anatomiczna albo środowisko jamy ustnej powoduję, że w niektórych miejscach gromadzi się zbyt duża ilość śliny. Takie miejsca mogą być siedliskiem bakterii powodujących zajady. Dodatkowo nieodpowiednio dostosowane protezy mogą drażnić nadmiernie kąciki ust i uszkadzać mechanicznie skórę.