Jak słodycze niszczą zęby?

Wielokrotnie przez całe swoje życie słyszałeś, jak bardzo słodycze i inne słodkie przetworzone produkty zawierające cukier niszczą Twoje zęby. Podkreśla to wielu dentystów. Słodka dieta sprzyja powstawaniu ubytków w zębach, warto jednak zaznaczyć, że cukier sam w  sobie nie jest głównym sprawcą próchnicy.

Dentysta wskazuje: Próchnica to choroba dziedziczna

Obecnie około 90% Polaków cierpi na próchnicę. Schorzenie to można uznać za „dziedziczne” ponieważ powstaje ono na podstawie powielania nieprawidłowych wzorców: spożywania zbyt dużej ilości słodkich produktów oraz nie zbyt dokładnej higieny jamy ustnej. Dentyści apelują, aby zaczynać uczyć dzieci prawidłowych nawyków od najmłodszych lat.

Jak powstaje próchnica? Jak słodycze niszczą zęby?

Próchnica w zębach powstaje, kiedy bakterie naturalnie bytujące w jamie ustnej metabolizują pozostałości cukrów znajdujących się pomiędzy zębami. Idealną pożywkę dla bakterii  L. acidophilus oraz wielu szczepów paciorkowców są cukry pochodzące głownie ze słodyczy, ale te patogeny równie dobrze radzą sobie  z węglowodanami złożonymi chociażby znajdującymi się w  produktach zbożowych. Warto też zauważyć, że biorą one udział w procesie powstawania płytki nazębnej (kiedy rozkładają pozostałe w jamie ustnej resztki jedzenie wraz ze śliną człowieka). Powstała płytka przyczynia się bezpośrednio do powstawania mikroubytków, które w konsekwencji nie leczenia przeobrażają się z czasem w próchnicę.

Wspomniane ubytki mogą być bardzo bolesne, jeśli nie są leczone. Ostatecznie kwas wytwarzany przez bakterie w jamie ustnej może przeżreć się przez kolejne warstwy zęba: szkliwo, zębinę oraz miazgę, w której znajdują się naczynia krwionośne oraz nerwy.

Profilaktyka próchnicy

Kluczem do zachowania pięknego uzębienia jest odpowiednia dieta bogata we wszystkie składniki spożywcze. Jeśli nie chcemy rezygnować z ulubionych cukierków, batonów i słodkich napojów, pamiętajmy o podstawowych zasadach higieny jamy ustnej. Należy szczotkować zęby dwa razy dziennie przez minimum 3-5 minut, wielu dentystów zaleca aby po słodkich posiłkach również dodatkowo szczotkować zęby.