Dentysta: Stan uzębienia ma wpływ na długość życia

Stan uzębienia ma wpływ na długość życia – tak twierdzą dentyści. Współczesne statystyki pozbawiają złudzeń stomatologów:  aż 25% osób naszego społeczeństwa po 65 roku życia nie posiada uzębienia. Całkowite bezzębie spowodowane jest wieloma czynnikami.

Dentyści stwierdzają, że większość chorób zaczyna się w jamie ustnej

Bardzo niewielu pacjentów zdaję sobie sprawę, z tego że większość chorób rozpoczyna się właśnie w jamie ustnej i dlatego należy dbać o nią z zachowaniem odpowiedniej staranności. Udając się do lekarza internisty, bądź innej specjalności pacjent leczony jest tylko objawowo – regularne kontrola stomatologiczna pozwalają uniknąć wielu problemów. Również zmiany próchnicowe są przez pacjentów lekceważone, a nawet najmniejszy ubytek jest siedliskiem chorobotwórczych patogenów.  Jeżeli pacjent poprzez nieodpowiednią higienę jamy ustnej bądź unikanie wizyt stomatologicznych doprowadza do powstania zakażenia miazgi zęba, powinien być przygotowany na ból, przykry zapach z ust i choroby.

Pacjenci gabinetów stomatologicznych zapominają, że odpowiednia profilaktyka stomatologiczna to lepsza jakość życia

Wielu dentystów i lekarzy innych specjalności zwraca uwagę, że stan naszego uzębienia wpływa na długość życia, ale również na jego jakość  Lista zębów, którą posiadają seniorzy oraz ich stan są proporcjonalnym wyznacznikiem do określenia przeciętnej długości życia oraz chorób, z którymi borykali się wcześniej. Z badań „Journal of American Geriatrics Society” wynika, że seniorzy po 65 roku życia, z większym ubytkiem niż 5 zębów są zdecydowanie bardziej podatne na występowanie chorób układu krążenia i chorób metabolicznych. Na podstawie stanu uzębienia można wnioskować również jaki tryb życia prowadziły te osoby bądź jak się odżywiały. Należy jednak pamiętać, że istnieje wiele możliwych przyczyn utraty zębów jak urazy mechaniczne, palenie tytoniu, nieprawidłowa dieta czy zbyt pobieżna higiena jamy ustnej.

Warto zauważyć, że brak uzębienia wpływa również na komunikację potrzeb pacjenta, jego sposób odżywiania poprzez chociażby sposób rozdrobnienia pokarmu przez co może spadać jakość i długość życia seniora.