Zatrzymane trzonowce – zęby mądrości

Często boli Cię głowa?

Myślisz, że to stres, pogoda czy praca na komputerze? Może to zatrzymane trzonowce?

Przyczyn może być wiele, ale jedną z nich mogą być zatrzymane trzonowce. Inaczej nazywane zębami mądrości, dentyści określają zatrzymanie zęba jako jego nieprawidłowe położenie – ząb wykształca się w sposób prawidłowy, ale wciąż pozostaję w kości, najczęściej ta przypadłość dotyczy właśnie„ósemek”, ponieważ one wyżynają się najpóźniej.

Dlaczego u ludzi występują zatrzymane trzonowce? I jakie są objawy?

Głównym powodem zatrzymania ich jest brak miejsca w łuku zębowym. Stomatolodzy zaznaczają, że sam ząb nie wywołuję żadnych objawów, zazwyczaj ta patologia dentystyczna jest wykrywana podczas badania radiologicznego. Może jednak stać się przyczyn torbieli, ale również wskazane wcześniej nietypowe bóle głowy.

Ból głowy spowodowany zębem jest silny i zazwyczaj promieniuje do ucha bądź karku. Dodatkowo mogą mu towarzyszyć np. wymioty bądź nudności, uczucie braku równowagi bądź ciągłe zmęczenie. W najgorszym przypadku, u niektórych pacjentów dentyści obserwują wysypki skórne.

Wielu pacjentom ciężko jest zidentyfikować ból, a właściwie jego lokalizacje. Opisują go jako jednostronny – ból głowy z lewej strony bądź z prawej, dolegliwości bólowe są również niemożliwe do uśmierzenia nawet przy aplikacji doraźnych leków przeciwbólowych. Ból nie występuję jednostajnie, ale w atakach – zdarza się, że pacjenci skarżą się stomatologom, że ataki bólowe trwają nawet do kilku godzin. Do rozpoznania tego, że przyczyną bólu głowy może być ząb zatrzymany, pomocne jest pierwsze z pytań, które zadają dentyści: Jak często i kiedy zaczęły pojawiać się dolegliwości bólowe? Jeśli bóle głowy pojawiły się około 20 roku życia i nawracają co kilka miesięcy. Stomatolog ma podstawę, do skierowania pacjenta na zdjęcie RTG.