Wpływ stresu na zęby

W dzisiejszych czasach ludzie narażeni są na stres bezustannie. Bywa on zarówno pozytywny (mobilizujący), jak i negatywny – obniżający nasze możliwości. Zawsze ma on pewne skutki dla organizmu człowieka. Nie zostaje on również obojętny dla zdrowia jamy ustnej.

Gabinet stomatologiczny Warszawa – zapisz się

Stres, a zgrzytanie zębami

Stres powoduje wzmożone napięcie nerwowe. Gdy człowiek się denerwuje napina mięśnie, przez co zaciska mocno zęby i nimi zgrzyta. Stres odreagowywany jest głównie nocą, to właśnie wtedy najczęściej dochodzi do zgrzytania zębami. Zgrzytanie takie nazywane jest bruksizmem. Prowadzi to do dużych powikłań. Im mocniej ktoś zaciska zęby tym bardziej się one ścierają. Jest to niekontrolowany odruch dlatego wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że chorują na bruksizm. Są jednak pewne objawy, które mogą sygnalizować zgrzytanie zębami: starte szkliwo, nadwrażliwość na chłodne i ciepłe potrawy lub napoje, zęby mogą wydawać się krótsze, a ich brzegi bardziej płaskie. Przy bruksizmie często występują również bóle głowy i stawu żuchwowego. Czasami zdarza się także, że osoba zagryzająca zęby nocą ma poranione policzki od wewnętrznej strony.
Jeżeli ktoś zauważy u siebie, któreś z tych objawów, powinien udać się do gabinetu stomatologicznego, aby potwierdzić lub wykluczyć bruksizm. Wtedy stomatolog będzie mógł podjąć odpowiednie kroki i pokierować leczeniem.

Stres, a wydzielanie śliny

Pod wpływem stresu gruczoły ślinowe pracują wolniej, a tym samym produkcja śliny maleje. Suchość w jamie ustnej może sprzyjać infekcjom dziąseł, a także uszkodzeniom mechanicznym błon śluzowych.  Nawilżenie jamy ustnej jest niezwykle istotne dla utrzymania właściwego PH jamy ustnej.

Gabinet stomatologiczny Warszawa – zapisz się

Stres powoduje problemy z dziąsłami

Przewlekły stres może prowadzić do przewlekłego zapalenia dziąseł. Przy takiej chorobie może bardzo łatwo dojść do paradontozy. Wtedy zęby są dużo mniej stabilne, mogą zacząć się ruszać, a w końcowym etapie choroby wypadać.

Stres ma ogromny wpływ na całe nasze życie. Jama ustna nie jest w tym przypadku odosobniona. Nie wystarczy podjąć się leczenia stomatologicznego, należy również skorzystać z metod obniżających napięcie – zabiegi relaksacyjne, medytacyjne lub porady psychologiczne. Wizyta u dentysty z pewnością pomoże, gdy z powodu stresu ucierpi jama ustna.