Suchość jamy ustnej – jak temu zaradzić?

Suchość jamy ustnej

Schorzenie inaczej nazywane kserostomią, świadczyć o tym mogą spierzchnięte wargi, suchy język, policzki i drapanie w gardle. Przyjmuje się, że około 10% populacji cierpi na kserostomię, w tym 25% osób powyżej 65 roku życia. Typowym objawem może być również utrudnione jedzenie bądź mówienie.

Objawy

Większość dentystów zauważa u pacjentów z kserostomią bladą i bardzo suchą błonę śluzową jamy ustnej, język, który jest pozbawiony brodawek, spękany, można też zauważyć cechy zapalenia śluzówek bądź kącików ust.

Wyżej wymienionym zmianom mogą towarzyszyć uszkodzenia mechaniczne lub zwiększona podatność na wszelkie owrzodzenia błony śluzowej, drożdzycę, próchnicę. Wielu pacjentów skarży się również na nieprzyjemny zapach z ust oraz uczucie pieczenia języka, warg czy zaburzenia smaku. Dentyści podkreślają, że każdy z tych objawów znacznie pogarsza jakość życia pacjenta.

Przyczyny suchości w ustach

Niewydolność gruczołów ślinowych może mieć podłoże pierwotne lub manifestować może schorzenie ogólnoustrojowe – na co wskazuje wielu dentystów. Przyczynami kserostomii może być:

•  stosowanie niektórych leków – moczopędnych, przecwidepresyjnych.
  • Cukrzycza

• niedobór witaminy B

• nadczynnośc tarczycy

• niedokrwistość

• AIDS

• grzybice jamy ustnej

• niektóre choroby alergiczne

• odwodnienie

• depresja i stany lękowe

• palenia tytoniu

• oddychanie przez usta.

Leczenie schorzenia

W tej chorobie leczy się głównie przyczynę wskazaną przez dentystę. Dodatkowo większość stomatologów zaleca zastosowanie preparatów stymulujących wydzialenie śliny bądź jej substytuty. Dentyści w przypadku pacjentów z kserostomią zalecają czeste przeglądy dentystyczne.