Stomatologia dziecięca: zdrowa dieta na mocne zęby!

O zęby dzieci trzeba dbać od najmłodszych lat. Odpowiednio dobrana higiena wraz z regularnymi wizytami u dentysty, ale również zbilansowana dieta to podstawa właściwej higieny jamy ustnej malucha. By dzieci miały piękny, zdrowy uśmiech należy zadbać, by w ich codziennym menu pojawiły się składniki odżywcze, odpowiedzialne za zdrowe zęby.

Wapń dla młodych zębów

Bogatym źródłem wapnia mogą być np. tłuste ryby, są one bardzo wartościowe, ponieważ w swoim składzie zawierają również witaminę D, która odpowiada za prawidłowe przyswajanie wapnia. Wapń znajdziemy również w mleku oraz jego przetworach. Dodatkowo żółty ser zmniejsza ryzyko powstawania próchnicy, jego nawet chwilowe żucie zmniejsza powstawanie kwasów niszczących szkliwo.

Zamiast batona – owoce

Pyszną, zdrową i słodką alternatywą dla śmieciowych batoników mogą być sezonowe owoce bądź świeżo wyciskane soki owocowe. Owoce i warzywa zawierają łatwo przyswajalne mikroelementy, błonnik i witaminy.  Zawierają witaminę C, witaminy z grupy B, potas, magnez, cynk.  Dzięki temu, że zawierają ogromne ilości wody, wspomagają pracę ślinianek, dzięki czemu jama ustna jest wciąż oczyszczana.

Warto zwrócić uwagę w szczególności na jabłka, które masują dziąsła podczas jedzenia. Możne je pokroić w łódeczki by były wygodniejsze w spożyciu dla naszych milusińskich. Należy pamiętać, by od razu po zjedzeniu jabłka nie myć zębów.

Na suszone owoce trzeba jednak uważać, są źródłem dużej ilości cukru. Powinny być spożywane w mniejszej ilości.

Warzywa to podstawa zdrowej diety

Podstawą zdrowej diety dziecka powinno być od dwóch do czterech porcji warzyw. Sałatę, pomidora, ogórka, paprykę można zamieścić w kanapce bądź sałatce. Zimą możesz zrobić wielowarzywny sok bądź zupę, którą zapakujesz do termosu.

Chrupki warzywne zamiast chipsów

Zamień słone chrupki na kolorowe surowe warzywa.  Marchewka, seler, ogórek to warzywa, które dostarczą dziecięcemu organizmowi witamin A,C oraz błonnika, jak również wapnia, potasu, magnezy i żelaza. Stomatolodzy dziecięcy podkreślają, że zjadanie marchewki bądź selera pod koniec posiłku może zapobiegać ryzyku wystąpienia próchnicy.

A może migdały?

Migdały to bogate źródło witaminy B2, wapnia oraz błonnika. Zawierają również małą ilość cukru. Warto wspomnieć, że niedobory witaminy B2 mogą być nieprzyjemne dla dziecka i powodować zapalenie jamy ustnej.

Woda i mleko zawsze pod ręką!

Instytut Żywności i Żywienia zaleca, aby dziecko wypijało dziennie 100 ml wody na każdy kilogram masy ciała. Wobec tego to właśnie niegazowana, niesłodzona woda powinna być napojem, które dziecko pije codziennie. Dentyści polecają także, aby pić mleko po posiłku, by dziecko mogło dostarczyć wapnia i białka oraz zmienić odczyn w ustach na bardziej zasadowy i minimalizuję ryzyko wystąpienia próchnicy.

 

3
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
malwina4EdeksamuelKatarzyna_piórrro Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Edeksamuel
Gość
Edeksamuel

Papryka też jest dobra do chrupania jako przekąska dla dzieci. Mi polecił tą metodę dentysta. Dzieciaki lubią paprykę, bo jest słodka 🙂

Katarzyna_piórrro
Gość
Katarzyna_piórrro

Współcześnie większość rodziców zaniedbuję obecnie dietę swojego dziecka i stąd biorą się wizyty u stomatologa – nie ma co się dziwić. Strach pomyśleć co będzie dalej.

malwina4
Gość
malwina4

Moje dzieci lubią nie tylko migdały, ale też wszelki orzechy. Polecam są zdrowe i zalecają je dentyści