Leczenie bruksizmu Warszawa

Zaciskanie szczęk, zgrzytanie zębami, zwiększone napięcie mięśni żwaczy i stres… Brzmi znajomo? To najczęstsze objawy bruksizmu, które prowadzą do starcia nawierzchni zębów, zapalenia dziąseł oraz różnego typu uszkodzeń stawów w obrębie skroni i żuchwy. Towarzyszy temu zjawisku często ból głowy. Przyczyną bruksizmu jest przewlekły stres, nagłe i silne przeżycia psychiczne i napięcie. Bruksizm kwalifikuje się przez to jako chorobę psychosomatyczną. Czy można wyleczyć bruksizm? Na czym polega terapia?

Leczenie bruksizmu powinno zacząć się u stomatologa

Bruksim można leczyć, ale jest to proces wieloetapowy. Pierwszym krokiem powinno być rozpoznanie powodu, dla którego pacjent reaguje zaciskaniem szczęk i zgrzytaniem zębów. Istnieje wiele metod, które z powodzeniem leczą bruksizm. Kompleksowa terapia obejmuje przede wszystkim wykonanie szyn relaksacyjnych, odbudowę zębów, które ucierpiały w wyniku schorzenia. Niekiedy bruksizm leczy się przy pomocy toksyny botulinowej, jednak jest to zawsze część rozbudowanej terapii, dobieranej na podstawie indywidualnych wskazań. Leczenie toksyną botulinową polega na wstrzyknięciu jej w mięśnie, które po kilku seriach zabiegów znacznie się obkurczają. Zabieg tego typu jest w zasadzie bezbolesny.

Zaciskanie zębów: jak bardzo jest powszechne?

Zgrzytanie zębami jest chorobą, na którą choruje bardzo wiele osób. Została ona zakwalifikowana jako choroba cywilizacyjna. Zaciskanie zębów podczas snu często odbywa się nieświadomie. Problemy z zaciskaniem mięśni żuchwy wychodzą często dopiero przy rutynowej wizycie w gabinecie stomatologicznym. Powodem wizyt są najczęściej bóle mięśni i stawów skroniowo żuchwowych lub powstałe ubytki. Chroniczne bóle głowy też są spowodowane bruksizmem, ale wielu pacjentów nie łączy ich bezpośrednio. Leczenie bruksizmu należy wdrożyć jak najszybciej, zwlekanie pogarsza objawy bólowe. W diagnostyce objawy te można pomylić z zapaleniem zatok, uszu lub problemami ze wzrokiem. Ze względu na stres w pracy, szybki tryb życia choroba dotyka coraz więcej ludzi. Jedynym wyjściem jest wizyta w gabinecie stomatologicznym. Choroba nie jest powodem do wstydu, chociaż wiele osób nie mówi o niej głośno. Statystyki mówią jednak same za siebie: co trzeci Polak został dotknięty bruksizmem. Bagatelizowanie choroby przyczynia się wyłącznie do jej dalszego postępowania. Częściej cierpią na nie kobiety. Najbardziej narażeni na jego wystąpienie są osoby między 25 a 45 rokiem życia.

Jak leczyć bruksizm?

Stomatolog zazwyczaj skupia się na wzmocnieniu szkliwa zębów, które naczęściej jest bardzo zniszczone przez chorobę. Dodatkowo zadaniem lekarza jest wyleczenie ubytków, założenie wypełnień na zębach. Istotnym działaniem jest wyrównanie zgryzu. Stomatolog wykonuje także szyny relaksacyjne. Zabieg polega na wzięciu odcisku uzębienia i wykonaniu szyn dopasowanych do danego pacjenta. Te działania skupiają się w głównej mierze na złagodzeniu skutków choroby, ale nie mogą jej wyleczyć zupełnie. Aby w pełni leczyć bruksizm niezbędna jest kompleksowa terapia, angażująca specjalistów z wielu dziedzin. Oprócz dentysty, w terapii pomaga ortodonta, psycholog, laryngolog, ortopeda i nie rzadko gastrolog. Leczenia bruksizmu nie da się często sprowadzić wyłącznie do jednej osoby, ponieważ schorzenie zahacza o wiele dziedzin.

Leczenie bruksizmu nie kończy się na szynach relaksacyjnych. Aby w pełni zaopiekować się problemem, należy zmienić styl życia. Przede wszystkim pacjent powinien skupić się na złagodzeniu stresu. Może starać się wyeliminować przyczyny stresu lub nauczyć się z nim sobie radzić. Pomocna może się okazać wizyta u psychologa, zwiększenie aktywności fizycznej, znalezienie pasji, relaks przy spokojnej muzyce, medytacje. Działania te mają na celu zmniejszenie napięcia, które powoduje bruksizm.

Warto samodzielnie wesprzeć terapię specjalistów poprzez odpowiednie masaże, których celem jest wyluzowanie mięśni.

W leczeniu bruksizmu ważne są regularne wizyty

Wizyty u stomatologa pomogą rozpoznać chorobę i wdrożyć jak najszybciej leczenie bruksizmu. Brak opieki medycznej w tym zakresie będzie prowadzić do stopniowego zniszczenia zębów, przeciążeń w stawów skroniowo żuchwowych. Klinika stomatologiczna Warszawa ul. Lektykarska 32 oferuje kompleksowe leczenie bruksizmu. Specjaliści od leczenia tego schorzenia są doświadczeni i mają pełne kwalifikacje pozwalające na skuteczne złagodzenie objawów. W naszej klinice konsultujemy przypadki ze stomatologiem, ortodontą i protetykiem.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Służymy pomocą na każdym kroku.

Stacjonarny: 22 833-05-19,
Komórkowy: +48 606 104 166