Chirurgia stomatologiczna to niezwykle istotna gałąź stomatologii, dzięki której możliwe są do przeprowadzenia operacje w jamie ustnej. Może ona pomóc w przypadku wielu chorób i dolegliwości, których stomatolog zachowawczy może nie móc wykonać. Zabiegi wykonywane są zawsze w następstwie pogłębionej diagnostyki, na podstawie konkretnych wskazań i z zachowaniem odpowiednich warunków.

Jakie procedury medyczne wykonuje chirurg dentysta?

Chirurg dentysta to stomatolog o nieco szerszych kompetencjach. Oczywiście potrafi wyleczyć zaatakowanego próchnicą zęba oraz wykonać inne zabiegi, w tym leczenie kanałowe. Nie tylko na tym skupia się on w swojej pracy. Wielu pacjentów jest przekonanych, że chirurgia to usuwanie zębów. Tymczasem to często bardzo skomplikowane zabiegi jak na przykład podnoszenie dna zatoki. W chirurgii stomatologicznej występuje wiele typów zabiegów. Chirurg stomatolog musi wykazać się umiejętnością przeprowadzenia następujących zabiegów:

1. usuwanie ósemek,
  2. kortykotomia, stosowana jako uzupełnienie ortodoncji,
  3. umożliwienie odsłony zębów zatrzymanych,
  4. przeszczepianie kości, w tym zabiegi plastyczne miejsc między jamą ustną, a zatoką szczękową,
  5. resekcja wierzchołka korzenia,
  6. podcinanie wędzidełka językowego,
  7. zabiegi z zakresu implantologii.

Stomatologiczna chirurgia musi jednak współpracować z innymi specjalizacjami. Nie wszystkie zabiegi można przeprowadzić od razu często zanim trafi się do chirurga, trzeba skonsultować się ze specjalistą stomatologii zachowawczej.

Szerzej opisane niektóre zabiegi, które wykonuje chirurg stomatolog, znajdują się poniższym zestawieniu:

Odsłanianie zębów zatrzymanych.

Problem wynika z zatrzymania zęba stałego w dziąśle, nieprawidłowego rozwoju zawiązku zębowego, małą szerokością szczęki lub urazem jeszcze z czasów dzieciństwa. Aby przygotować zęby do aparatu ortodontycznego, który poprawi jakość zgryzu, należy odsłonić chirurgicznie ząb, aby było możliwe zamontowanie elementu ortodontycznego, który pomoże wprowadzić ząb do łuku szczękowego. Dzięki leczeniu możliwe jest ustawienie go w odpowiedniej pozycji.

Resekcja wierzchołka korzenia.

Dzięki temu zabiegowi nieprawidłowo zbudowany ząb można przeleczyć kanałowo zepsuty ząb. Takie działanie jest podejmowane w celu uratowania zęba, który w innych okolicznościach musiałby zostać usunięty. Zabieg polega na wycięciu wierzchołka korzenia i zabezpieczeniu go materiałem stomatologicznym.

Usuwanie ósemek.

Często ostatnie zęby, ósemki, zwane też zębami mądrości, nie mogą się wyrżnąć nad dziąsło. Ciężko też je doczyścić. Skutkuje to częstymi stanami zapalnymi, a także próchnicą. Aby tego uniknąć należy je usunąć. Zęby te nie są niezbędne dla prawidłowego gryzienia i wielu stomatologów rekomenduje właśnie takie rozwiązanie.

Chirurgia stomatologiczna – praca lekarza

W chirurgii stomatologicznej niezwykle ważne jest doświadczenie lekarza. Osoba, która nie zajmuje się leczeniem pacjentów chirurgicznych, może nie podołać i narobić więcej szkód niż pożytku. Po zabiegu chirurg stomatolog musi skontrolować stan pacjenta. Najczęściej ma to miejsce od 2 do 3 dni po zabiegu. W chirurgii niezwykle istotny jest stan pacjenta, ponieważ niektóre zabiegi mogą wywołać na przykład krwotok z jamy ustnej. Nieprawidłowe prowadzenie pacjenta może mieć poważne konsekwencje zdrowotne.

Chirurgia stomatologiczna a dostępność leków

Praca w chirurgii stomatologicznej jest niezwykle istotna w leczeniu ropni powikłanych. Jest to ostre zapalenie tkanek, które ulokowane są obok wierzchołka zęba lub zębów, wypełnione ropną treścią. Miazga zaatakowanego zęba jest już najczęściej martwa, a przetrzymanie takiego stanu prowadzi do powikłań. Lekarz zaleca także antybiotyki, aby uniknąć zakażenia. W Warszawie wszystkie leki najczęściej zalecane przez chirurga są dostępne od ręki, także miejscowe do zastosowania w obrębie jamy ustnej.

Chirurg stomatolog Warszawa: jak wygląda przygotowanie pacjenta do zabiegów?

Najważniejszą częścią sukcesu leczenia jest stan psychiczny pacjenta. Zazwyczaj po usłyszeniu zalecenia udania się do chirurga pacjent ma skojarzenia z bólem i strachem. W takim przypadku należy odpowiednio przygotować pacjenta do zabiegów. Chirurg szczękowy (Warszawa) tłumaczy pacjentowi cały proces leczenia: każdy etap, ewentualne następstwa i odczucia. Wszystko musi się odbywać w przyjaznej atmosferze, która uspokoi pacjenta. Każdorazowo zabiegi odbywają się w znieczuleniu, dlatego pacjent nie musi obawiać się bólu. Po wstępnych oględzinach zębów i edukacji na temat samego zabiegu można przystąpić do działania. Wszystkie procedury są ściśle zaplanowane i pacjent jest poinformowany o harmonogramie przyjęć.

Chirurgia stomatologiczna to bardzo potrzebna dziedzina stomatologii. W Warszawie jest wiele placówek oferujących usługi z jej zakresu. W celu zapewnienia komfortu pacjentów zabiegi wykonuje się w specjalnie przygotowanych gabinetach. Chirurg pracuje wraz z jedną pielęgniarką, dzięki czemu personel poświęca maksymalną uwagę jednemu pacjentowi.

Zdrowie zębów jest najważniejsze!

Nie leczone choroby w jamie ustnej mogą powodować szereg ciężkich powikłań. Istotna jest prawidłowa diagnostyka i odpowiednie leczenie. Nawet w trudniejszych przypadkach lekarz może przyjąć w klinice i pomóc pacjentom, nie trzeba udawać się z tym do szpitali. To dobra wiadomość, ponieważ pacjent szybko może pozbyć się problemów i objawów bólowych.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Służymy pomocą na każdym kroku.

Stacjonarny: 22 833-05-19,
Komórkowy: +48 606 104 166