Regularne wizyty u dentysty mają wpływ na płodność

Czy zęby mogą wpływać na płodność kobiety? Czy to prawda, że ból zębów w trakcie miesiączki jest intensywniejszy? Czy ciąża to okres, w którym kobieta nie powinna leczyć się u stomatologa? Czy w okresie przekwitania kobiety cierpią na nadwrażliwość zębów?  W jaki sposób regularne wizyty u dentysty mają wpływ na płodność?

Nasz dentysta postanowił odpowiedzieć na pytania nurtujące pacjentki!

1.Ból zębów jest bardziej intensywny podczas miesiączki i w okresie menopauzy

Wrażliwość każdej kobiety na ból, uzależniona jest od poziomu hormonów, które zmieniają się pomiędzy określonymi fazami cyklu miesięcznego. Na przykre dolegliwości bólowe, mają wpływ głównie estrogeny oraz progesteron. Warto zauważyć, że każda pacjentka ma również indywidualny próg bólowy. Nasi stomatolodzy tłumaczą, że podczas menstruacji poziom estrogenów jest mniejszy niż podczas trwania całego cyklu, w związku z tym wydzielanie endorfin również jest ograniczone. Endorfiny odpowiedzialne są za maskowanie bólu, w związku z tym kobieta bardziej odczuwa ból w czasie miesiączki. Nie należy jednak z tego powodu unikać wizyt u dentysty, jeśli zęby bolą jak najszybciej trzeba udać się na wizytę do gabinetu stomatologicznego. Nie wskazane są jednak wszelkie zabiegi, które mogą wywołać krwawienie np ekstrakcja zęba.

Natomiast okres menopauzy jest etapem w życiu kobiety, kiedy poziom estrogenów jest cały czas obniżony, dlatego silniej odczuwa ona ból.

2. Tabletki antykoncepcyjne mogą być czynnikiem powodującym grzybicę jamy ustnej

Tabletki antykoncepcyjne, leki na serce oraz część leków antydepresyjnych ma wpływ na zdrowie jamy ustnej, w niektórych przypadkach stosowanie tych preparatów może powodować grzybicę. Nieleczona choroba może zaatakować cały organizm. Zmiany stężenia hormonów w organizmie kobiety mogą sprzyjać rozwojowi drożdżaków. Ich obecność można wykryć poprzez zauważenie białego nalotu na tylnej części języka. Niezwykle często tym objawom towarzyszy metaliczny posmak i nieprzyjemne pieczenie. Jeżeli pacjentka zauważy, któryś z objawów powinna niezwłocznie udać się do dentysty.

3. Dziąsła mają wpływ na płodność

Na płodność kobiety wpływa wiele czynników, najczęściej mają one podłoże endokrynologiczne. Istnieje jednak możliwość aby choroby zębów lub dziąseł zmniejszały szanse na zajście w ciążę. Wielu stomatologów, zaleca swoim pacjentkom wizyty w gabinecie dentystycznym przez rozpoczęciem starań o upragnione dziecko. Warto zbadać swój stan zdrowia przed okresem ciąży ponieważ infekcje bakteryjne mogą przedostawać się do krwiobiegu wpływając tym samym na układ rozrodczy kobiety oraz płód.