Ósemki zostawiać czy usuwać? Jakie jest zdanie dentystów?

Wielu pacjentów skarży się na dolegliwości bólowe ze strony tzw. zębów mądrości. Jak to jest z tymi ósemkami? Czy są potrzebne człowiekowi? Należy je usunąć czy zostawić? Dentysta wyjaśnia!

Czy Twoje ósemki są zdrowe? przeczytaj tu.

Wpływ innych zębów na ułożenie zęba mądrości

Wszystko zależy od indywidualnej budowy szczęki pacjenta, wyjaśniają dentyści.  Jeśli człowiek posiada zdrowe zęby sąsiednie czyli szóstkę i siódemkę wtedy krzywa, czy powodująca urazy ósemka jest niepotrzebnym obciążeniem dla zgryzu. Stomatolodzy wskazują, że sytuacja jest bardzo nieprzyjemna kiedy ósemka ma głęboki ubytek i potrzebne jest leczenie kanałowe, które często jest niemożliwe do przeprowadzania przez stomatologa. Kiedy ósmy ząb nie posiada swojego przeciwstawnego elementu np. u pacjenta wyżynają się ósemki dolne, ale nie górne, wtedy może pojawić się efekt Godona. Ząb nie podparty innym sam wysuwa się z zębodołu aż do ostatecznego momentu kiedy wypadnie. Kiedy pacjent nie używa ósemki, a ma ona dosyć duży ubytek stomatolodzy często podejmują decyzję o usunięciu jej.

Bóle skroniowo – żuchowowe. O czym mogą świadczyć? Czy musisz odwiedzić gabinet dentystyczny?

U pacjentów, którzy stracili sąsiadującą siódemkę i szóstkę stomatolodzy  za wszelką cenę starają się ją wyleczyć i zachować, aby nie powstał brak skrzydłowy zębów po stronie łuku zębowego. Takie ubytki są związane z bólami skroniowo – żuchwowym. Najczęściej taki ząb leczy się kanałowo, a potem zakłada się koronę na wkładzie.

Zatrzymana ósemka

Równie częstym problemem co wyżynanie się ósemki, jest również pozostanie jej w kości. Zdania stomatologów są w takich sytuacjach są podzielone. Jeżeli ósmy ząb powoduję stan zapalny to koniecznie powinno się ją usunąć. Natomiast jeśli pacjent dba odpowiednio o higienę jamy ustnej, nie pojawiają się zapalenia, torbiele to dentyści kategoryzują ten zabieg jako zbędny. Pacjent po takim leczeniu, jest opuchnięty, nie może gryźć, a sama kość zrasta się pół roku, w szczególności kiedy pacjent jest w podeszłym wieku.