Mleczaki – leczyć czy nie?

Próchnica w Polsce w oczach dentystów

Dentyści uważają, że polskie społeczeństwo oszczędza na mleczakach. W Polsce panuję stereotyp, że zębów mlecznych leczyć nie należy. Stomatolodzy niejednokrotnie biją na alarm, i tłumaczą rodzicom, że próchnica to choroba zakaźna, która bardzo często przenosi się z mleczaków na zęby stałe.

Epidemiologia próchnicy w Polsce

Według Ogólnopolskiego Monitoringu Zdrowia Jamy Ustnej  aż 85% przedszkolaków w wieku 6 lat ma próchnicę o różnym stopniu zaawansowania, a tylko 15% rodziców  potrafi wskazać jak należy dbać o higienę jamy ustnej dziecka. Wskaźnik dotyczący próchnicy  jest najwyższy w Europie, przyczyną jest brak leczenia zębów mlecznych. Najbardziej narażone na zakażenie są zęby dopiero co wyrżnięte. Trzeba zwrócić podwójną uwagę na nie i regularnie poddawać je kontroli dentysty.

Nieleczone mleczaki to długa lista powikłań jak wskazują dentyści

Niestety, ten argument nie trafia do rodziców, a dentyści nie znaleźli jeszcze odpowiedniej formy edukacji rodziców. Większość, ze stomatologów wskazuje też, że sama świadomość skutków ubocznych  takiego zachowania jest niewielka. Próchnica zębów mlecznych zaburza wiele procesów występujących naturalnie w organizmie człowieka między innymi rzucie co z kolei może być przyczyną bólów brzucha, biegunek czy niejednokrotnie niestrawności. Obfita obecność bakterii w jamie ustnej  stwarza również środowisko do powstania ognisk zapalnych w jamie ustnej, które  mogą być czynnikiem do rozwoju późniejszych infekcji górnych dróg oddechowych. Nieleczone mleczaki, mogą również powodować zmiany w kościach szczeki, lub zaburzać jej rozwój co z kolei powoduję wady zgryzu u dzieci w późniejszych latach. Lista skutków nieleczenia próchnicy jest długa i jeszcze nie do końca poznana przez dentystów.

Nie usuwać tylko leczyć zęby mleczne – zalecenie dentysów

Co robić? Wielu rodziców zadaję sobie takie pytanie, kiedy u ich dziecka niespodziewanie pojawia się próchnica. Usuwanie mleczaków to dziś ostateczność – jak wskazują dentyści. Przedwczesna ekstrakcja zębów mlecznych może przyczynić się do późniejszych wad zgryzu, ponieważ wbrew wszystkim przekonaniom zęby mleczne powinny pozostawać w jamie ustnej dziecka, aż do 10 roku życia.

Jeśli u dziecka pojawia się próchnica, to zazwyczaj zmiany te usuwa się przy pomocy, wiertła lasera lub piaskarki, a na oczyszczony ząb zakłada światłoutwardzalne wypełnienie w kolorze białym lub innym wg życzenia dziecka. Jeśli zmiany są głębokie niezbędne będzie leczenie kanałowe.