Leczenie zębów w ciąży

Kobiety w ciąży to szczególne pacjentki gabinetów dentystycznych. Wiara w mity, że kobiety w ciąży nie leczą zębów może przyczynić się do niskiej wagi urodzeniowej noworodka albo przedwczesnego porodu. Jak powinno wyglądać leczenie zębów w ciąży?

Czy należy odwiedzić dentystę w trakcie planowania ciąży?

Dentyści podkreślają, że chore zęby mogą utrudniać zajście w ciąże, utrudniając samo zapłodnienie, którego czas może zostać wydłużony do około 2 miesięcy. Kobiety planujące ciąże powinny zwrócić szczególną uwagę na stan swojego uzębienia i z odpowiednim wyprzedzeniem zapisać się  do gabinetu stomatologicznego w celu wykonania profesjonalnej higienizacji czyli między innymi skallingu i piaskowania. W niektórych przypadkach dentyści zalecają wykonanie również zdjęcia RTG. W naszej klinice badania rentgenowskie wykonujemy na miejscu.

Jak często odwiedzać gabinety dentystyczne w trakcie ciąży?

W trakcie trwania ciąży, kobieta powinna odwiedzać swojego stomatologa minimum raz na 3 miesiące, jeżeli niezbędne do wykonania okażą się zabiegi ze znieczuleniem nie ma przeciwwskazań do jego podania. Obecnie na rynku istnieją już preparaty, które dostosowane są do potrzeb kobiet w ciąży i nie powodują groźnych skurczów macicy. Obawy pacjentek przed podaniem znieczulenia są bezpodstawne. Cześć dentystów często podkreśla, że groźniejszy dla matki i dziecka jest strach przed zabiegiem, a przede wszystkim dolegliwości, które mogą towarzyszyć nieleczonym stanom zapalnym. Wszystkie Panie powinny jednak poinformować dentystę o tym, że są w ciąży lub w okresie laktacji, aby stomatolog mógł dobrać odpowiednią metodę leczenia i podawane środki.

Dlaczego tak wiele kobiet ma problemy z uzębieniem w trakcie trwania ciąży? Odpowiada nasz dentysta!

Panie będące w trakcie ciąży, są szczególnie zagrożone chorobami przyzębia. Hormony, które produkują w trakcie tego stanu rozpulchniają dziąsła, co powoduję ból i częste krwawienia. Objawów zapalenia przyzębia nie należy lekceważyć. Jama ustna to miejsce bytowania bakterii, które przez wszelkie rany przedostają się do krwiobiegu, a potem do innych organów. W przypadku kobiet w ciąży dostają się również do płodu. Istnieje związek pomiędzy niską masą urodzeniową dzieci, a ogólnym złym stanem jamy ustnej u matek. Około 20% przedwczesnych urodzeń i niższych niż przeciętne mas urodzeniowych to wynik zaniedbań stomatologicznych matek.

Jeśli planujesz ciążę, bądź już spodziewasz się dziecka zwróć również uwagę na spożywanie pewnych grup pokarmów np. słodycze mogę niszczyć zęby.