Krwawiące dziąsła? Poważny problem stomatologiczny!

Czy Twoje dziąsła krwawią przy szczotkowaniu? Nie lekceważ tego objawu! Zdrowe dziąsła nigdy nie krwawią! Powodem tej sytuacji może być parodontoza, cukrzyca lub braki witamin. Sprawdź, czy ten problem dotyczy również Ciebie.

Według stomatologów problem krwawiących dziąseł dotyczy do drugiego dorosłego i co trzeciego nastolatka w Polsce.

Najczęstszą przyczyną krwawiących dziąseł jest niewłaściwa higiena jamy ustnej. Nieregularne, nieprawidłowe szczotkowanie, nieużywanie nici dentystycznych, płynów do płukania jamy ustnej to najczęstsze błędy. W wyniku takich nawyków na zębach osadzają się bakterie tworzące płytkę nazębną.  Jej duże ilości zgromadzone na zębach bardzo szybko przekształcają się w kamień nazębny, którego nagromadzenie powoduję stan zapalny i recesję dziąseł. W takich sytuacjach potrzebna jest już wizyta u stomatologa.

Przyczyny krwawiących dziąseł:

• Anemia (niedokrwistość),
  • Cukrzyca-wahania cukru we krwi powodują, że osoba cierpiąca na cukrzyce jest zdecydowanie bardziej narażona na infekcje bakteryjne, grzybicze i pleśniawki. Wszystkie te zmiany mogą powodować krwawienia dziąseł. Należy też zaznaczyć, że wszelkie schorzenia stomatologiczne u cukrzyków są objęte długotrwałym i skomplikowanym leczeniem.
  • Leki-Krwawienie dziąseł, mogą powodować niektóre leki stosowanie przy leczeniu hormonalnym, onkologicznym i alergicznym. W takich sytuacjach lekarze zalecają zmianę leku, a objawy samoistnie ustępują.
  • Brak witamin-krwawiące dziąsła to również oznaka, że organizm nie otrzymuję odpowiedniej dawki witamin, w szczególności witamin K i C. W wypadku kwasu askorbinowego wystarczy zmiana diety i wprowadzenie do codziennego manu produktów zawierających cytrusy oraz kiszonek. Uzupełnienie witaminy K w organizmie bywa bardziej problematyczne. Zazwyczaj jej niedobór jest  spowodowany długą antybiotykoterapią. Produkty bogate w witaminę K to soja, wątróbka, szpinak, lucerna.
  • Problemy z wątrobą – krwawienie dziąseł może być pierwszą oznaką stanu zapalnego wątroby bądź marskości wątroby. Jest efektem zaburzeń krzepnięcia krwi, w tym wypadku krwawienie nie dotyczy tylko jamy ustnej, ale może dotyczyć też innych narządów.
  • Predyspozycje genetyczne-ok 35% osób posiada uwarunkowania genetyczne, które przy niezachowaniu ogólnych zasad higieny mogą być czynnikiem powodującym paradontozę. Należy jednak zauważyć, że sama choroba nie jest dziedziczna.