Język – wyznacznik zdrowia stomatologicznego

Odpowiednie czyszczenie języka, to gwarancja zdrowych zębów i świeżego oddechu. Jednym z częstszych powodów nieświeżego oddechu są bakterie obecne na języku. Bardzo łatwo można je usunąć, trzeba tylko nauczyć się prawidłowo myć. Język – wyznacznik zdrowia stomatologicznego, jak o niego odpowiednio zadbać?

Język – wyznacznik zdrowia stomatologicznego

W dużej mierze język oczyszcza się samoczynnie, jednak obserwuje się na nim procesy gnilne. O język warto jest zadbać, ponieważ ten niezwykły organ potrafi bardzo wiele słownie i bezsłownie powiedzieć o twoim zdrowiu. Wiele stanów chorobowych i niedoborów witaminowych objawia się między innymi na języku. Najczęściej schorzenia te występują w układzie pokarmowym, a braki witamin dotyczą najczęściej z grupy B. Zauważalne objawy, które dają powody do niepokoju, to:

• “obłożony język” to problemy z układem trawiennym,
  • “język malinowy” oznacza płonicę,
  • białe wykwity, zaczerwienienie i gładkie miejsca mogą świadczyć o zakażeniu grzybiczym,
  • blado szary odcień języka może oznaczać początek anemii,
  • suchy język to symptom cukrzycy,
  • chropowata powierzchnia z nalotem to objaw anginy,
  • szary nalot z obecnością pęcherzyków spowodowany jest wirusem opryszczki.
Pacjenci protetyczni muszą regularnie odwiedzać gabinety dentystyczne

Pacjenci protetyczni, osoby z wadami wrodzonymi lub nabytymi schorzeniami języka powinny szczególnie zadbać o prawidłową higienę i odwiedzać gabinety dentystyczne w zalecanych przez stomatologów okresach.

Szczotkowanie języka jest jedną z możliwości czyszczenia. Jedak czyszczenie tylnej jego części może spowodować u ciebie odruch wymiotny, możesz też niechcący wcisnąć jedzenie pomiędzy kubki smakowe. Zaleca się używanie przyrządu zwanego zamiataczem lub irygatora stomatologicznego. Irygator stomatologiczny możesz znaleźć w naszym sklepie on- line lub zapytać o niego podczas wizyty.