Dentysta wyjaśnia trudne terminy stomatologiczne – vademecum cz. 2

Nasz dentysta wyjaśnia trudne terminy stomatologiczne. Sprawdź, czy znasz któreś z nich!

Pobieranie wycisków do stworzenia aparatu ortodontycznego

Jedna z pierwszych planowych wizyt, na której lekarz dentysta bądź jego asystent pobierają od pacjenta wycisk zębów dolnych i górnych.

Dentofobia

Lęk przed leczeniem przez dentystę, może występować również w postaci obawami przed leczeniem stomatologicznym. Osoby cierpiące na odontofobię, często stronią bądź w ogóle nie praktykują wizyt w gabinecie stomatologicznym.

Dysplazja szkliwa

Większość dentystów wskazuje, że jest to wada rozwojowa szkliwa.

Inlay

Jedna z metod odbudowywania zębów, stosowana przez dentystów.

Denturyzm

Turystyka medyczna o profilu stomatologicznym. Pacjenci wyjeżdżają za granicę państwa by skorzystać z usług zagranicznych dentystów.

Agresywne zapalenie przyzębia

Najczęściej występuję w bardzo młodym wieku, jak wskazuje wielu dentystów może powodować bardzo szybką utratę zębów. Leczenie stomatologiczne zazwyczaj obejmuję zabiegi higienizacyjne, zabiegi regeneracyjne i leczenie implantologiczno –protetyczne.

Bruksizm

Termin, który określa patologiczne tarcie zębami szczęki o zęby żuchwy. Zjawisko to występuję najczęściej w nocy – jak zauważają dentyści. Przyczyny to głównie stres bądź wada zgryzu. Wymaga leczenia stomatologicznego.

Irygacja

Przepłukiwanie jamy ustnej przy pomocy wody pod odpowiednim ciśnieniem. Stosowanie tego zabiegu ma na celu utrzymywanie odpowiedniej higieny jamy ustnej. Wielu dentystów zaleca stosowanie irygacji osobom, które posiadają implanty, mosty czy protezy.

Kserostomia

Zespół objawów, który wywołany jest zmniejszeniem funkcji gruczołów ślinowych. Prowadzi do występowania suchości jamy ustnej. Wymaga leczenie przez dentystę.

Progenia

Wrodzona wada zgryzu. W tym schorzeniu dentyści zauważają duża dysproporcję względem kością żuchwy, a kością szczęki.

Szczęka

Kość, w której osadzone są górne zęby człowieka.

Znieczulenie miejscowe

Polega na podaniu przez dentystę środka znieczulającego w odpowiednie miejsce.

Znieczulenie ogólne

Znieczulenie, które nie jest wykonywane przez dentystę. Ten rodzaj znieczulenia wykonuję anestezjolog, wprowadzając pacjenta w stan głębokiego snu.

Zabiegi wykonywane w narkozie

Wszystkie zabiegi stomatologiczne, wykonywane przez lekarza dentystę u pacjentów z dentofobią lub u osób upośledzonych.

Język geograficzny

Inaczej nazywany rumieniem wędrującym języka. Część dentystów uważa, że schorzenie to jest chorobą dziedziczną. Choroba ta nie wpływa na normalne funkcjonowanie człowieka. Może wymagać leczenia stomatologicznego.

Biżuteria nazębna

Zakładana przez dentystę na życzenie pacjenta, na zęby przednie w celach ozdobnych. Zazwyczaj przybiera formę emblematów, listków bądź kamieni.

Spongostan

Gąbka używana przez lekarzy dentystów nasączona specjalnym preparatem powstrzymującym nadmierne krwawienie.

Dentysta bielany Warszawa