Choroba okluzyjna to dolegliwość stomatologiczna XXI wieku
Choroba okluzyjna to dolegliwość stomatologiczna dwudziestego pierwszego wieku. Jak jej zapobiegać? Jak ją rozpoznać i jak leczyć? Na wszystkie z tych pytań odpowiedział nasz stomatolog Zbigniew Kowalik.
Choroba okluzyjna, czyli właściwie co to takiego?

Schorzenie zaczyna się dosyć niewinnie, zazwyczaj od delikatnej nadwrażliwości zębów podczas spożywania zimnych bądź zbyt gorących pokarmów. Często jako pierwszy objaw choroby może występować również zgrzytanie zębami podczas sytuacji stresujących. Nieleczona choroba okluzyjna może powodować wyniszczenie zębów, mięśni twarzy czy stawów w tym skroniowo-żuchowowego. Choroba jest dziś diagnozowana bardzo często, jako jej przyczynę dentyści wskazują nieprawidłowe stykanie się zębów.  Takie ustawienie zębów sprawia, że niewłaściwie rozkładają się siły mięśni i pojawiają się przeciążenia w jamie ustnej. Prowadzi to do upośledzeń narządu żucia, w konsekwencji do samoistnego wyniszczenia uzębienia.

Stomatolodzy wskazują na wiele czynników, które mogą przyczynić się bezpośrednio do rozwoju tej choroby, między innymi:
  • ubytki i braki w uzębieniu,
  • wada zgryzu,
  • próchnica,
  • nieprawidłowo ułożone ósemki,
  • protezy i ich niewłaściwe ułożenie,
  • zmiany reumatyczne,
  • choroby stawów.
Istnieją również czynniki, które mogą być wspomagać powstanie choroby okluzyjnej:
  • zbyt długie używanie smoczka, powyżej 3 roku życia,
  • nadmierne żucie gumy do żucia,
  • nieprawidłowo dopasowane wypełnienia,
  • oddychanie przez usta.
Jaki objawy powinny skłonić pacjenta do wizyty w gabinecie stomatologicznym?
  1. Odgłosy przeskakiwania szczęki

U pacjentów, którzy cierpią na chorobę okluzyjną z łatwością można zauważyć charakterystyczne odgłosy przeskakiwania szczęki tzw. trzaski i klikanie w stawie skroniowo – żuchowym. Najczęściej dentyści obserwują ta objawy podczas żucia i jedzenia. Często pacjentom towarzyszą bóle w tym miejscu i dziwne uczucie pieczenia w jamie ustnej.

2. Częste bóle głowy

To najczęstszy objawy choroby okluzyjnej, na który swoim pacjentom karzą zwrócić uwagę dentyści. Bóle głowy występujące w tej chorobie są łatwe do rozpoznania, ponieważ mają charakterystyczny napięciowy charakter. Wielu stomatologów wskazuje, że pacjenci uskarżają się na ból, który przypomina uczucie noszenia opaski uciskowej na głowie. Rodzaj tego bólu jest konsekwencją napięcia mięśni karku oraz twarzy.

3. Zaciskanie zębów oraz zgrzytanie nimi

Bezwiedne zaciskanie zębów oraz zgrzytanie nimi podczas snu jest jednoznacznym objawem choroby okluzyjnej. Zachowania te prowadzą do ścierania, pękania i kruszenia zębów, w konsekwencji tego zęby stają się nadwrażliwe na ciepło i zimno.