Dentysta tłumaczy – chore dziąsła mogą być przyczyną reumatyzmu
Sam termin „choroby reumatyczne” dotyczy bardzo wielu schorzeń, do których zaliczyć można stany chorobowe więzadeł, mięśni, ścięgien czy powięzi, wszystkie jednak z tych chorób dotyczą stanów zapalnych tkanek łącznych. Nasz dentysta tłumaczy: chore dziąsła mogą być przyczyną reumatyzmu.
Dentysta wskazuje najczęstsze przyczyny reumatyzmu

Do wystąpienia „gośćca”, jak inaczej nazywany jest reumatyzm, może przyczyniać się wiele czynników. Lekarze i dentyści wskazują, że przyczyny tych chorób nie zostały do końca poznane, i że do rozwoju choroby reumatycznej, zazwyczaj przyczynia się współistnienie wielu czynników, między innymi:

• Zbyt duże obciążenie stawów, powodowane nadwagą, otyłością,
  • Częste marznięcie. Spędzanie czasu w chłodnych pomieszczeniach, z dużą wilgotnością, nieodpowiedni ubiór,
  • Bagatelizowanie przeziębień i innych chorób, dotyczących górnych dróg oddechowych,
  • Obciążenie dziedziczne,
  • Płeć – kobiety chorują 3 razy częściej niż mężczyźni,
  • Palenie papierosów.
Jakie są objawy reumatyzmu? Odpowiada nasz stomatolog

U większości osób, na początku choroby objawy są nie specyficzne bo przypominają przeziębienie – jak wspominają lekarze i dentyści. Dopiero po kilku miesiącach, kiedy objawy zaczynają być bardzo dokuczliwe pacjenci zaczynają zwracać na nie uwagę. Do typowych pierwszych objawów reumatologicznych zaliczamy:

• Ból, sztywność, obrzęk jednego dużego stawu bądź tych samych stawów po obu stronach ciała np. u rąk,
  • Ograniczenie ruchomości zaatakowanego przez reumatyzm stawu,
  • Deformacje stawów.
Pacjenci gabinetów stomatologicznych nie zdają sobie sprawy, z tego że reumatyzm ma wpływ na zdrowie jamy ustnej

Paradontoza, czyli zapalna choroba dziąseł oraz innych tkanek przyzębia może również inicjować choroby reumatologiczne bądź wpływać na ich przebieg. Dentyści wskazują, że ok. 65% pacjentów z Reumatoidalnym Zapaleniem Stawów (RZS) ma objawy paradontozy takie jak opuchlizna dziąseł, odsłonięcie szyjek zębowych czy ruchomość zębów. Stomatolodzy podkreślają również, że choroby  te współistnieją, ponieważ RZS stymuluję ogólny stan zapalny w organizmie. Dentyści pracujący w naszej klinice sugerują również, że osłabienie sprawności dłoni i samego chwytu skutkuję gorszą higieną jamy ustnej i większym ryzykiem paradontozy. Obecnie nie da się jednoznacznie stwierdzić, czy paradontoza jest skutkiem czy przyczyną chorób reumatycznych. Jednak każdy dentysta zaleca cierpiącym na te choroby szczególną dbałość o higienę jamy ustnej.