Dentysta opowiada o tym jak papierosy niszczą zęby

Palenie tytoniu a odpowiedni stan uzębienia są ze sobą niezwykle mocno powiązane – co wie chyba każdy. Ponad 60 proc. spośród ludzi palących ma problem z estetyką uzębienia. Nikotyna i prawie wszystkie związki, które zawierają papierosy mają negatywny wpływ na jamę ustną. Powodują liczne choroby zębów oraz dziąseł, mogą przyczyniać się do powstawania próchnicy.

Dentyści oceniają wpływ palenia papierosów jako negatywny

Palenie tytoniu i wyrobów tytoniowych może powodować wiele zmian patologicznych, między innymi:

• tworzenie się osadu na zębach, co może prowadzić do paradontozy

• przebarwienia (żółknięcie zębów)

• niszczenie szkliwa

• niedobory witaminy C (1 wypalony papieros to utrata 25mg tej substancji z organizmu), taki stan może prowadzić do powstawania zgorzeli w dziąsłach bądź szkorbutu

• przewlekłe choroby przyzębia, które mogą powodować rozpulchnienia dziąseł

Dentyści polecają pasty o działaniu odświeżającym i orzeźwiającym

Osoby palące papierosy muszą szczególnie dbać o swoje uzębienia, konieczne są kontrolne wizyty u dentysty, odpowiednia szczoteczka i pasta do zębów, płyny do płukania jamy i nici. Na rynku obecnie wiele jest firm, produkujących specjalne preparaty dla osób palących. Zawierają one substancje, które mają usuwać przebarwienia i osady oraz eliminować nieprzyjemny zapach z ust. Zazwyczaj mają one działanie odświeżające i orzeźwiające.

Jak zmniejszyć niszczące działanie tytoniu?

Osoba paląca aby zmniejszyć szkodliwe, mechaniczne i miejscowe działanie palenia papierosów powinna czyścić zęby jak i całą jamę ustną po każdym wypalonym papierosie. Dentysta Zbigniew Kowalik przypomina, że palacze powinni szczególnie dbać o higienę jamy ustnej, chociażby ze względu na fakt, że przy codziennej skrupulatnej pielęgnacji można z łatwością zauważyć wszystkie zmiany i w porę zgłosić się do stomatologa.