Dentysta opowiada o problemach z higieną jamy ustnej u seniorów

O zęby należy dbać w każdym wieku. U osób starszych występuje zwiększone ryzyko  problemów jamy ustnej, ponieważ pacjenci nie chodzą do dentysty regularnie bądź zaniedbują objawy chorób. Dentysta opowiada o problemach z higieną jamy ustnej u seniorów.

Seniorzy nie odwiedzają dentystów i nie stosują się do ich zaleceń

Wielu seniorów, nie stosuje się do zaleceń dentysty. Nie jest to jednak jedynie wynikiem niechęci osób starszych do tych prozdrowotnych zachowań, ale również brakiem samodzielności w wieku podeszłym, co sprawia ogromny problem z wykonywaniem zabiegów higienicznych. W komunikacji ze starszymi ludźmi należy na każdym kroku podkreślać istotność systematycznych kontroli dentystycznych, co podkreśla lekarz stomatolog, Zbigniew Kowalik. Należy też pamiętać o edukacji tych osób w zakresie odpowiedniej higieny jamy ustnej, o  używaniu odpowiednich szczoteczek do zębów, płynów do płukania jamy ustnej, czy nitkowaniu zębów nićmi dentystycznymi.

Najczęstsze problemy stomatologiczne z uzębieniem seniorów

Osoby w wieku starszym narażone są przede wszystkim na rozwój próchnicy korzenia, która spowodowana jest odsłonieniem szyjek zębowych (zanik dziąseł) i nie stosowaniem szczoteczek międzyzębowych,  co przyczynia się do rozwoju bakterii w szczelinach pomiędzy zębami. Próchnica wtórna zdecydowanie częściej rozwija się wokół dawno wykonanych wypełnień. Najbardziej narażeni są pacjenci, którzy mają dużo leczonych zębów lub wtedy, gdy dentysta długo nie wymieniał wypełnień. Równie częstą dolegliwością u osób starszych jest nadwrażliwość zębów – pewne obszary zębowe stają się niezwykle wrażliwe na gorące bądź zimne napoje, czy pokarmy. W skrajnych przypadkach ból mogą powodować nawet silne ruchy powietrza lub słodkie i kwaśne pokarmy. W każdym z tych wypadków potrzebna jest pilna konsultacja z dentystą.

Nasi specjaliści zwracają uwagę również na suchość jamy ustnej u seniorów, która może prowadzić do uszkodzenia zębów. Tylko dentysta jest w stanie wskazać metody zwiększania wilgotności ust bądź zastosować odpowiednie leczenie, którego celem jest efektywniejsza praca ślinianek.