Codzienna higiena jamy ustnej – cz. 1

Jeśli prawidłowo nie zadbasz o swoje zęby, możesz się spodziewać, że powstaną w nich wkrótce ubytki. Nie mówiąc o nieświeżym oddechu, nadwrażliwości zębów, stanów zapalnych dziąseł (objawiających się na przykład krwawieniem dziąseł, bólu kieszonek około zębowych, najczęściej przy tzw. “zębach mądrości”). Te drobne dolegliwości mogą przerodzić się w bardzo nieprzyjemne stany chorobowe, które niejednego zaprowadziły do dentysty w trybie natychmiastowym!

Codzienna higiena jamy ustnej wystarczy? Kiedy udać się do dentysty?

Jak najszybciej! Jeśli czujesz, że ząb boli cię już kilka dni nie zwlekaj z pójściem na wizytę do stomatologa. Kiedy czujesz, że brzydko pachnie ci z ust, pomyśl nad wizytą. To może oznaczać problemy zarówno z zębami, jak i układem pokarmowym. Często to właśnie stomatolog wysyła pacjenta na dalszą diagnostykę. Nie zaniedbuj swoich dziąseł. Widząc ślady krwi podczas szczotkowania zębów możesz być pewien stanu zapalnego. Niezawodny będzie wówczas scaling, mechaniczne usunięcie bakterii zebranych pod dziąsłami.

Zwlekasz z wizytą w gabinecie stomatologicznym?

Wiele osób “rozpoznaje wyrastanie zębów mądrości” po charakterystycznym bólu ósemek. Najczęściej jest on spowodowany jednak nagromadzeniem się pokarmu w kieszonkach dziąseł, zapaleniem, a w ostateczności nawet próchnicą tych zębów. Podczas wizyty w gabinecie można oczyścić kieszonki, a także zdiagnozować na jakim etapie wzrostu są ósemki, czy ich pojawienie się nie spowoduje zmian w układzie innych zębów oraz czy nie są zagrożone próchnicą.

Stała kontrola podstawowych objawów chorób jamy ustnej zapobiega bólowi oraz późniejszym stresującym zabiegom. Nie potrzeba wielu działań, aby prawidłowo dbać o zęby – podstawowym z nich jest obserwacja.