Czym jest refluks – odpowiada dentysta!

Dentyści określają refluks żołądkowo – przełykowy jako cofanie się treści znajdującej się w żołądku do przełyku, spowodowane jest to napięciem zwieracza dolnego przełyku, który u zdrowej osoby działa jak drzwi zamykając światło tego narządu, po przejściu treści pokarmowej. Gdy zawartość żołądka trafia z powrotem do przełyku, w błonach śluzowych jamy ustnej rozwija się stan zapalny.

W krajach wysokorozwiniętych objawy refluksu pojawiają się średnio od 5 do 10% osób codziennie. Wraz z wiekiem wzrasta ryzyko zachorowania na tą przypadłość, która rozwija się w prawie równej proporcji zarówno u kobiet i mężczyzn.

Czynniki i przyczyny zwiększające ryzyko refluksu:

• Ciąża,
  • Otyłość,
  • Zaburzenia związane z opróżnianiem żołądka,
  • Cukrzyca,
  • Alkoholizm,
  • Nieprawidłowa gospodarka hormonalna,
  • Dysfunkcje dolnego zwieracza przełyku,
  • Doustne leki antykoncepcyjne.

Jakie są objawy refluksu?

• ból brzucha,
  • zgaga,
  • odbijanie się treści żołądkowej,
  • zarzucanie treści znajdującej się w żołądku do przełyku,
  • pieczenie w okolicy mostka,
  • znaczny spadek wagi,
  • problemy z przełykaniem,
  • chrypa i kaszel,
  • krwawienie z przełyku,
  • nieprzyjemny zapach z ust,
  • gorzki i kwaśny smak w ustach,
  • problemy z zębami – erozja szkliwa.

Większość z tych objawów nasila się po spożyciu tłustych i obfitych posiłków, część z ich tak jak np. krwawienie z dróg układu pokarmowego wymaga jak najszybszej konsultacji z lekarzem.

Jak zdiagnozować refluks?

Każdy z wyżej wymienionych objawów należy skonsultować z lekarzem.  Najczęściej specjaliści zlecają badanie radiologiczne z kontrastem, badanie endoskopowe:  (gastroskopie lub ezofagoskopie) lub procedurę, które oceni napięcie zwieracza dolnego przełyku.

Leczenie refluksu:

Od momentu rozpoznania refluksu należy od razu rozpocząć leczenie, ponieważ długotrwały problem cofania się treści żołądkowej może uszkodzić błonę śluzową krtani oraz drogi oddechowe. Lekarze, którzy rozpoznali problem  u pacjenta zazwyczaj zaleca przyjmowanie leków, które zmniejszają wydzielanie soku żołądkowego, zwiększających napięcie zwieracza dolnego przełyku, bądź zobojętniające odczyn soku znajdującego się w nim. Kiedy pomimo leczenia u pacjenta dochodzi do niebezpiecznych powikłań konieczne może okazać się leczenie inwazyjne takie jak np. operacja. Lekarze niechętnie podejmują się takiego sposobu leczenia, ponieważ połowa chorych po zabiegu nadal wymaga przyjmowania lekarstw. U kobiet w ciąży refluks leczony jest poprzez zmianę stylu życia i wdrożenie odpowiedniej diety.