Czym jest ekstrakcja zęba? Dentysta odpowiada na Wasze pytania

Ekstrakcja zęba jest to zabieg chirurgiczny, który polega na bezpowrotnym usunięciu zęba bądź kilku zębów, przy użyciu narzędzi chirurgicznych. Zabieg ten może być związany z koniecznością rozcięcia dziąsła i okostnej bądź zniesieniem kości. Ekstrakcja zęba zazwyczaj ma miejsce kiedy metody leczenia zachowawczego okazują się nieskuteczne lub zniszczenie tkanek jest bardzo zaawansowane.  Wielu dentystów wyrywa również zęby zdrowe jako przygotowanie jamy ustnej do protezy lub jako jeden z etapów leczenia ortodontycznego.
Zabieg ekstrakcji zęba zazwyczaj jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym, co ma zapobiegać odczuwaniu bólu.  Istnieje możliwość przeprowadzenia tego zabiegu w zabiegu ogólnym w określonych przypadkach.

Wskazania do wyrwania zęba to między innymi:

• zapalenie miazgi zębów (“ósemek“);
  • zaawansowana martwica miazgi zębowej zębów wielokorzeniowych uniemożliwiająca leczenie endodontyczne (niedrożne kanały bądź mocno zakrzywione)
  • zęby mleczne ze zgorzelą miazgi
  • zęby zniszczone w stopniu, który uniemożliwia odbudowę zachowawczą.
  • pojedynczy ząb w szczęce
  • zęby, które ustawione są poza łukiem, a nie można tego zjawiska leczyć ortodontycznie.

Wyrwanie zęba może być związane z wystąpieniem powikłań, które mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie lub mogą wiązać się z innym zabiegiem, należą do nich:

•  Suchy zębodół – dolegliwość ta występuję u około 3% populacji. Inaczej nazywana zapaleniem kości zębodołu czy pustym zębodołem. Bezpośrednią przyczyną pustego zębodołu jest nie pojawiający się skrzep lub jego usunięcie, część dentystów jest zdania, że suchy zębodół powstaje, kiedy w miejscu ekstrakcji zęba pojawiają się bakterie.
  • Stany zapalne dziąsła
  • Zakażenia bakteryjne w obrębie jamy ustnej
  • Bolesność miejsc leżących dookoła tkanek
  • Problemy z jedzeniem, przeżuwaniem
  • Niegojąca się rana
Jak zapobiegać powikłaniom po wyrwaniu zęba? Jak radzić sobie z niepożądanymi skutkami ekstrakcji ?
Kiedy dentysta wykona zabieg wyrwania zęba zapytaj go o antybiotyk, który zapewni ochronę przed pojawieniem się zakażenia w tym miejscu. Dentyści sugerują, aby przyjmować antybiotyki zgodnie z ich zaleceniami.
Przed ekstrakcją zaopatrz się w środki przeciwbólowe, które przyniosą szybką ulgę w momencie pojawienia się bólu. Dentysta  Zbigniew Kowalik wskazuje aby unikać leków zawierających kwas acetylosalicylowy, ponieważ wzmaga on krwawienie.

Jeżeli ból trwa dłużej niż 3 dni i towarzyszą mu nietypowe objawy np. nieustające krwawienie  powinieneś zgłosić się jak najszybciej do lekarza dentysty.

dentysta Warszawa Bielany