Czy leczenie zębów bez bólu jest możliwe?

Dentysta o dentofobii

U większości społeczeństwa wspomnienie o dentyście od razu przywołuje na myśl nieprzyjemne doświadczenia związane z bólem. Jednak leczenie stomatologiczne może odbywać się bezboleśnie, dzięki nowoczesnej anestezjologii możemy uniknąć nieprzyjemnych doświadczeń bólowych aż w 90% przypadków. Nie tylko podczas zabiegów leczniczych, ale też w czasie diagnostyki. W nowoczesnych gabinetach stomatologicznych każdemu pacjentowi proponuję się znieczulenie, nie tylko ze względu na ból, ale również na związane z samą wizytą lęki. Środki znieczulające likwidują przewodzenia bólowe nerwów. Wielu dentystów podkreśla jednak, że środki te nie pozostają obojętne dla organizmu ludzkiego  dlatego też jednym z celów współczesnej anestezjologii jest opracowanie jak najmniejszych dawek leków znieczulających.

Rodzaje znieczuleń w gabinecie dentystycznym

W gabinecie dentystycznym możemy spotkać się z kilkoma rodzajami znieczuleń

• Znieczulenia powierzchniowe – występują w postaci żelu, areozolu, kremu czy specjalnego plastra, zazwyczaj stosowane jest przed najmniej inwazyjnymi zabiegami, takimi jak: zdejmowanie kamienia nazębnego lub przed wkłuciem igły w dziąsło. Znieczulenie to działa do kilkunastu minut. Zwyczajowo stosowane jest również u osób, które mają silny odruch wymiotny w trakcie badania stomatologicznego.
  • Znieczulenie nasiękowe – jej działanie to porażenie końcówek nerwowych, podawane najczęściej w zastrzyku. Kiedy ten rodzaj znieczulenia zacznie działać najczęściej pacjent nie czuje języka, policzka i dziąsła. To zabezpieczenie pacjenta przed bólem jest wystarczające do usunięcia zęba lub leczenia zębów górnych
  • Znieczulenie przewodowe – ten rodzaj preparatu dentystycznego podaje się kiedy leczone są inne zęby. Polega na podaniu bardzo małej ilości leku, która znieczula znaczną część nerwu, ponieważ preparat ten wnika głęboko w tkanki.
  • Znieczuleni śródwięzadłowe – dentysta wprowadza pomiędzy ząb a dziąsło za pomocą specjalnej igły zamontowanej na ciśnieniowej strzykawce. Niepodważalną zaletą tego rodzaju znieczulenia jest fakt, że za małą dawką preparatu można znieczulić tylko jeden ząb.
  • Znieczulenie prądem – dentysta do ust wprowadza dwie elektrody i poraża delikatnie dziąsło prądem, zwykle jest to wstęp do znieczulenia przewodowego. Metody tej nie należy stosować u osób, które mają wszczepiony rozrusznik serca.