Co to jest suchy zębodół? Na to pytanie odpowiada dentysta

Suchy zębodół – w stomatologii tym terminem lekarze dentyści określają nieprawidłowy stan po ekstrakcji czyli usunięciu zęba co może powodować silne bóle. Bezpośrednią przyczyną jest zapalenie zakończeń nerwowych, które znajdują się w zębodole.

Dentyści wskazują, że najczęstszymi przyczynami suchego zębodołu jest:

• Brak skrzepu lub jego rozpad, który powinien powstać po ekstrakcji czyli usunięciu zęba

• Mechaniczne usunięcie skrzepu np. poprzez jego wypłukanie

• Zaburzenie krzepnięcia krwi – hemofilia

• Spożycie gorących napojów po ekstrakcji zęba

• Palenie tytoniu po zabiegu

• Cukrzyca

• Niedobory witamin

• Niedożywienie

• Niedokrwienie tkanek

• Nadmierne łyżeczkowanie zębodołu

• Infekcja

Objawy suchego zębodołu

Przede wszystkim pacjent odczuwa ogromne dolegliwości bólowe w miejscu wcześniej przeprowadzonej ekstrakcji. Ból najczęściej jest promieniujący. Najczęściej ściany zębodołu są bardzo wrażliwe na dotyk oraz pokryte są szarawym nalotem. Brak jednak odczynu zapalnego ze strony błon śluzowych i węzłów chłonnych.

Jak leczyć to nieprzyjemne schorzenie?

Najważniejszym etapem leczenia jest zgłoszenie się do lekarza dentysty, który postawi dokładną diagnozę i przeprowadzi leczenie. Dentysta najpierw przeprowadzi wyłyżeczkowanie rozpadłego skrzepu z zębodołu, po czym przepłukać to miejsce odpowiednim roztworem i założy odpowiedni preparat przeciw zapalny oraz przeciwbólowy. Takie postępowanie powinno uśmierzyć ból pacjenta. Dentysta Zbigniew Kowalik zaznacza, że jest to jedyny i słuszny sposób leczenia suchego zębodołu. Bardzo często pacjenci, którzy są nieświadomi używają środków przeciwbólowych, które mają uśmierzy dolegliwości – co przyczynia się do obciążenia wątroby, osłabienia organizmu, wymiotów czy omdleń nie lecząc przyczyny.