Chirurgiczne usuwanie zębów to zabieg, który w pacjentach gabinetów stomatologicznych budzi duże obawy. Współczesna stomatologia daje jednak dentystą narzędzia, dzięki którym te zabieg może być w ogóle nieodczuwalny. Czy jest się czego obawiać? Ile kosztuje chirurgiczne usunięcie zęba, czy jest bezpieczne?

Jak przygotować pacjenta do zabiegu?

Przed chirurgicznym usuwaniem zęba pacjent powinien mieć wykonany pantomogram, czyli zdjęcie które uwidoczni obydwie jego szczęki.

Chirurgiczne usuwanie zęba – jak to wygląda?

Usuwanie zęba to całkowite usunięcie go z zębodołu. U części pacjentów powszechna ekstrakcja nie jest mozliwa i zachodzi konieczność chirurgicznego usuwania zębów, np. kiedy ząb nie posiada korony, a pozostały w jamie ustnej tylko jego korzenie. Zabieg chirurgicznego usuwania zębów jest wykonywany przez chirurga szczękowego, w znieczuleniu miejscowym. Zdarza się, że esktrakcja chirurgiczna zęba przeprowadzana jest w znieczuleniu ogólnym. Chirurg szczękowy w pierwszej kolejności nacina dziąsło by odseparować ząb od tkanek, które go otaczają. Potem ząb jest wyciągany z zębodołu. Następnie chirurg oczyszcza i zaszywa ranę.

Po prawidłowo przeprowadzonym zabiegu pacjent powinien zastosować się do zaleceń lekarza dentysty,skupiających się głównie na prawidłowym przestrzeganiu zasad codziennej higieny. Stomatolodzy podkreślają również, aby przez dobę po usunięciu zęba nie spożywać zimnych ani gorących napojów i posiłków.

Kiedy znieczulenie przestaje działać, pacjenci zaczynają odczuwać silne dolegliwości bólowe, które jednak szybko znikają po zastosowaniu ogólnodostępnych środków przeciwbólowych. Do kilku dni po zabiegu może również występować opuchlizna w operowanym miejscu.

Wskazania do przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego usuwania zębów:

• Zaburzenia zgryzu,
  • Zaburzenia estetyki uśmiechu poprzez zęby stłoczone,
  • Zatrzymanie zębów w kości,
  • Stłoczenie zębów.

Przeciwwskazaniem do chirurgicznego usuwania zęba jest:

• nadczynność tarczycy,
  • białaczka,
  • szczękościsk,
  • cukrzyca,
  • nadciśnienie,
  • opryszczka.

Bezwzględnym przeciwwskazaniem do wyrywania zębów jest również miesiączka, ciąża oraz umiejscowienie zęba blisko tkanek zaatakowanych nowotworowo.

Jakie są powikłania i efekty uboczne?

• Ból i opuchlizna dziąseł,
  • Krwawienie do 24h,
  • Problem z otwieraniem jamy ustnej,
  • Suchy zębodół,
  • Uszkodzenie innych zębów,
  • Otwarcie zatoki zębowej,
  • Złamanie szczęki (zdarza się sporadycznie).